tisdag 21 juli 2009

Inget väder för fotografering idag...

Vad kul att så många redan hittat hit.....blir jätteglad:) Hoppas ni fortsätter kika in här ibland..... Hade tänkt ut och fota idag, men idag måste vara det sämsta vädret hitills eller....jisses vad det blåser och regnar....Men istället har jag tagit kort på vad vi åt till lunch idag....Kan ni gissa vad vi åt:) Mumsigt var det i alla fall......




Till Ian (och ni andra åxå såklart) som undrade vad det var för linser och filter jag hade köpt visar jag det här....Dels är det det gråfilter som gör att man kan öka slutartiden ganska mycket även på dagen utan att fotot blir på tok för ljust....vilket det lätt blir annars...Så detta filter dämpar ljuset en aning....Det andra är närbildslinser...Jag gillar ju mest att fota makrobilder, men jag äger tyvärr inget makro objektiv, än i alla fall....ska köpa ett sen när kameran är betald...., men tills dess så får jag nöja mig med dessa närbildslinser. Det är linser som man sätter på sitt objektiv och som gör att man kan fota närmare.....Så klart inte lika bra som ett makro objektiv, men så skiljer det väl ca 3000 kr på dom åxå.....Så detta får duga sålänge.....


Kan ju åxå berätta vad jag har för kamera..... Det är en Nikon D60 med två objektiv, ett Nikkor 18-55 mm och ett Nikkor 55-200 mm.....är supernöjd med det, men som sagt....jag saknar ett makro objektiv. Men till jul är kameran helt betald, då blir det ett makro...vad än Gunnar säger..hehe..

Nu ska jag scrappa enstund, och sen hoppas på bättre väder i em så kameran får jobba lite åxå.....kanske blir det en uppdatering till här ikväll.......
Hej så länge:)





4 kommentarer:

  1. Ok, själv har jag en D40X, som i stort sett är samma kamera. Enda skillnaden är att D60 har ett extra blixtprogram som lämpar sig för studio och så den där dammborttagningsgrunkan, vad den nu kallas, hehe. :)
    Jag har de två objektiven du har också. Jag köpte ett batterigrepp nyligen också, vilket flyttade bak tyngdpunkten en del, och den är goare att hålla i. "Hähnel HN-D40/60". Rekommenderas. Gråfilter får jag inhandla, tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte ens ett tleobjektiv så det står HÖGT på min önskelista. Fast jag vill ha ett -300, inte -200 :-)

    Vet du vad som skulle vara kul? Om du skrev vilken slutartid och bländare, ev iso och vitbalansinställning du hade när du tog fotot. Och även vilket objektiv och ev extrautrustning du använde :-D

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jättehäftiga (kul) foton :)

    SvaraRadera