onsdag 22 juli 2009

Trotsade stormen igår.....

Jäklar vad det blåste här igår!!! Tur att studsmattan är väl fastbunden.....annars hade den väl flygit iväg ännu en gång....Men på em var det ganska fint här, trots blåsten. Så jag trotsade blåsten och gav mig ut med min kamera och stativ.....Det gällde att hålla i stativet!!! Det var inte lätt att fota i blåsten, så korten är sådär plus att jag för första gången testade både gråfiltret och närbildslinserna......
Jag fick ett tips av Andrea att skriva med lite information om fotot, dvs vilken slutartid, bländare, iso tal och ev övrig utrustning.....och det var ett jättebra tips. Tack Andera!! Hade jag nog inte tänkt på själv, men självklart ska jag göra det i fortsättningen. Skriver jag inget så är det taget med vanlig Auto.....
Försökte igår "fånga" blåsten på bilderna....visa hur mycket det blåste här.....Tog här på vimplen som stod rakt ut och fladdrade.....
(Manuell inställning, Bländare f22, slutartid 1/6 sek., iso 100, gråfilter och stativ)
Här har jag åxå försökt "fånga" blåsten, hur det blåser i buskarna......
(Manuell inställning, Bländare F11, slutartid 1/8 sek, iso 100, gråfilter och stativ)
Att fota makro i blåsten igår var INTE lätt, men jag ville så gärna testa närbildelinserna så jag var tvungen att göra det:)

Vet i katten vad blommorna heter, men dom är fina i våran kruka ute på gården:)
(Makroinställning, närbildslins +4)
Hatar ju spindlar....men jag tycker det är häftigt att fota näten.....men jag måste kolla så inte spindlen är nära först bara:) Och här såg jag inte till nån monsterspindel så det var lugnt:)
(Makroinställning, närbildslins +4)

Mera blommor.....och det lär nog inte vara den sista i denna blogg:)
(Makroinställning, närbildslins +4)

************************
Ja det var lite foton jag hade att visa idag.....
Igår kväll hade jag planer på att stiga upp kl 5 i morse och ut och fota. Det är ju så fint tidigt, tidigt på morgonen. Men OJ vad sängen var god att ligga i då, kl 5 på morgonen....Så nä, planerna sprack! Men jag kommer att göra ett nytt försök:) Nån gång ska jag göra det, det har jag bestämmt!!





3 kommentarer:

  1. kortet på blomman i krukan är otroligt fint. det gillar jag :)

    SvaraRadera
  2. Åh...gillar massor...korten på blommorna är jättfina :)

    SvaraRadera
  3. Spindelnätet är ju så snyggt fotat oxå!!!

    SvaraRadera